11 april 2014

Får det lov att vara en kopp mens?

Det känns som att *alla* som testar den här manicken blir helt frälsta, men trots alla solskenshistorier förblir jag skeptisk. Antagligen för att jag inte har testat, men till och med den minsta varianten ser ju helt enorm ut? Som att gå runt med ett (pardon my French) jätteollon inknölat i fitty, kan det verkligen inte kännas någonting? Och den där pinnen undertill måste ju skava något djävulskt, eller? Visserligen ska man tydligen klippa av en bit, men ändå...


Och så verkar det så otroligt bökigt med insättning, urtagning, rengöring, kokning etc., eller så är det bara jag som är lat. Jag bytte från månadslinser till mycket dyrare endagslinser för många år sedan, bara för att slippa det evinnerliga desinficerandet av linser och kokandet av förvaringsetuin. Och det var det värt. (Särskilt att slippa det konstanta nojandet över att hur mycket jag än gnuggar linserna i desinficeringsvätska så växer där amöbor som kommer göra mig blind.)
Dessutom är jag en darrhänt klantskalle, så jag ser bara framför mig hur jag får ligga på badrumsgolvet och torka upp blod efter utspillda menskoppar varje lingonvecka.
Men - jag skulle absolut kunna testa, för jag är inte överförtjust i tamponger heller, och bindor är ännu värre. Dessutom är menskopp mycket mer miljövänligt och verkar inte fucka upp pH-balansen på samma sätt som tamponger gör, och det är ju asbra. Men 300 spänn för någonting som jag inte vet garanterat att det kommer funka...? Nja, det är jag lite för pank för just nu.
Ibland saknar jag P-pillren, att kunna skjuta upp hela menseriet - men så var ju det också det enda bra med den hormoncocktailen (förutom att slippa riskera en bulle i ugnen förstås). Och det var väl kanske inte helt bra att skjuta upp mensen i tre-fyra månader i taget heller.
Ah, the perks of being a woman.

Inga kommentarer: