10 april 2014

Oooh, bokfrågor!

1. Den värsta läsupplevelse du haft?
Någon tunn pocket man fick med på köpet av Solo (tror jag, eller så var det någon annan tjejtidning) för åratal sedan. Jag antar att det skulle vara upphetsande läsning för tjejer, som en Harlequinbok, fast det här var sju resor värre. Varenda utdraget kåtstön skrevs ner, en mening kunde bestå av endast "aaaaaahhh... mmm... ååååååhhh, jaaaaaa!" Masochistiskt nog läste jag ut hela också, jag minns dock varken titeln eller författarens namn.

2. Vilken bok har påverkat dig mest hittills?
Åh Gud så svårt, jag kan faktiskt inte svara på det. Men en som påverkade mig mycket var Vi är inte ensamma av Margit Sandemo. (Ja, jag tror på sånt därnt.)

3. Har du läst någon bok som du blivit riktigt skrämd av?
Oh ja, Kom närmare av Sara Gran är ett utmärkt exempel. Allt som innehåller människor som blir besatta av demoner (vilket också är mitt favorittema i skräckfilmer).

4. Vad använder du som bokmärke?
Just nu ett oanvänt stämpelkort från en pizzeria här i stan.

5. När brukar du läsa?
Varenda dag. Närhelst jag är vaken och ej upptagen med något annat.

6. Vad var den första bok du läste?
Har minnen av tidigare böcker, men Ronja Rövardotter av Astrid Lindgren är den första jag kommer ihåg titeln på.

7. Vad är bättre, pocket eller inbundet?
Inbundna böcker är snyggare, men pocket är mer behändigt.

8. Vilken bok läser du nu?

9. Och vilken sida är du på?
50 kanske? Någonstans där, orkar inte gå och kolla.

10. Brukar du lämna "kännetecken" i dina böcker? (klottrar i dom, spiller mat/dryck på dom och andra barbariska åtgärder?)
Inte med flit, men det blir väl en del kaffefläckar, bloddroppar från mina stackars nagelband samt katthår från mina fällande pälsklingar...

11. Påverkar titeln/omslaget dig om du överväger att läsa en bok?
Ja, om den har en intressant titel eller ett lockande omslag så kan det få mig att läsa på baksidan för att se om det kan vara något för mig.

12. Sidantalet, då?
Det spelar nog ingen roll. Herregud, Bibeln med sina cirka 1500 (?) sidor skrämde ju inte bort mig. Har dock "bara" läst halva ännu, jag fastnade i något otroligt tråkigt och repetativt kapitel för några år sedan och sedan dess har jag inte läst mer, men jag har inte gett upp!

13. Brukar du bläddra fram till sista sidorna för att få reda på slutet?
Haha ja, det är mer regel än undantag att jag inte kan hålla mig.

14. Finns det någon bok du läst flera gånger?
Jättemånga, jag skulle tippa på att Inte som andra döttrar av Deborah Spungen är den bok jag läst flest gånger.

15. Har du råkat ut för någon olycka som böcker varit orsaken till?
Eh, nej. Däremot har jag blivit extremt drog-/spritsugen av vissa böcker...

16. Brukar du sälja/ge bort dina böcker eller klänger du dig maniskt fast vid dem, även om det är någon bok du inte gillar?
Jag behåller bara favoriterna + de som jag inte läst ännu men vill läsa, resten ger jag bort till Kupan.

17. Tar du med dig boken du läser på toa?
Det har nog hänt.

18. Just det, läser du i badrummet?
Se föregående fråga. Dock inte i badkaret, jag badar extremt sällan, jag blir så rastlös så fort jag stänger av vattnet och det blir alldeles tyst...

19. Har du något boksystem? Skriver du upp vad du läser/ska läsa/ska köpa/köpt för böcker? Skriver du kanske till och med läsdagbok?
Jag började skriva en lista på böcker jag hade läst när jag var i tidiga tonåren och sedan dess har jag bara fortsatt av gammal vana. Har även en extremt lång lista på böcker jag vill läsa.

Porr.

Inga kommentarer: